Kalendarium

Poniedziałek, 2021-04-12

Imieniny: Juliusza, Lubosława

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 81978
  • Do końca roku: 263 dni
  • Do wakacji: 74 dni
Jesteś tutaj: Start / Nauka w domu / Promyczki

Promyczki

Propozycje zabaw z dziećmi w domu:

 

Dzień trzeci (środa): Zwierzęta mieszkające na wsi

 

Pomoce do przygotowania przez rodziców w domu: piłka, pomarańczowa kartka, biała kartka A4, widelec, żółta farba, czarny flamaster, zdjęcia zwierząt: krowa, byk, cielątko, klacz, ogier, źrebak, kaczor, kaczka, kaczątko, baran, owca, jagnię, kozioł, koza, koźlątko, knur, locha, prosię, nagranie zwierząt mieszkających na wsi: kaczki, kury, gęsi, indyka, konia, krowy, świni, koguta, barana, psa, kota.

    1. Kalambury – Jakim jestem zwierzęciem mieszkającym na wsi?

Dziecko wybiera zwierzę, które mieszka na wsi i naśladuje je ruchem. Rodzic musi zgadnąć co to za zwierzę. Jeśli zgadnie dziecko musi przedstawić ruchem kolejne zwierzę, nie wydając przy tym dźwięków. Natomiast jeśli rodzic nie zgadnie, następuje zamiana ról.

    1. Ćwiczenia słuchowe – rozpoznawanie głosów zwierząt z wiejskiego podwórka.

Rodzic odtwarza nagrania odgłosów wydawanych przez zwierzęta mieszkające na wsi. Dziecko słucha i odgaduje jakie to zwierzę (kaczki, kury, gęsi, indyka, konia, krowy, świni, koguta, barana, psa, kota).

    1. Układanie zdań na temat zwierząt z wiejskiego podwórka.

Zabawę rozpoczyna rodzic, wypowiadając pierwsze zdanie. np. Po podwórku kroczy kaczka, a za nią żółte kaczuszki. Następne zdania układa dziecko, tak aby zachować logiczny sens opowiadania.

    1. Ćwiczenia równowagi.

Dziecko staje na jednej nodze, przekłada piłkę z ręki do ręki pod kolanem. Ćwiczy stając na przemian, raz na lewej, raz na prawej nodze.

    1. Zwierzęta w zagrodzie.

Oglądanie zdjęć, obrazków zwierząt z wiejskiego podwórka.

Dziecko nazywa zwierzęta przedstawione na zdjęciach. Dzieli ich nazwy na sylaby oraz na głoski (kro-wa; k-r-o-w-a). Rodzic pokazuje krowę, byka oraz cielątko tłumacząc, że jest to jedna rodzina. Cielątko jest to dziecko krowy oraz byka. Rodzic prosi aby dziecko ułożyło zdjęcia jednej rodziny obok siebie, łącząc zwierzęta np. klacz, ogier i źrebak – będą znajdować się blisko siebie. Dziecko powinno połączyć w następujący sposób:

krowa, byk, cielątko;

klacz, ogier, źrebak;

kaczor, kaczka, kaczątko;

baran, owca, jagnię;

kozioł, koza, koźlątko;

knur, locha, prosię.

    1. Praca plastyczna – Kurczaczek.

Dziecko wycina z pomarańczowej kartki dziób oraz nogi kurczaczka. Dzióbek jest w kształcie małego trójkąta. Nogi to dwa długie paseczki.

Na białej kartce dziecko odbija widelec zamoczony w żółtej farbie tak aby powstało koło. Gdy farba wyschnie przykleja dziób oraz nogi kurczaka. Na koniec rysuje czarnym flamastrem oczy.

 

 

 

Dzień piąty (piątek): Zwierzęce zagadki

Pomoce do przygotowania przez rodziców w domu: plastelina.

      1. Zagadki.

Rodzic czyta dziecku zagadki:

Lubi głośno gdakać,

kiedy zniesie jajko.

Każdy wie, że jest stałą

kurnika mieszkanką. (kura)

 

Zakręcony ogonek,

śmieszny ryjek ma

Chrum, chrum – głośno woła –

kto jedzenie da?” (świnka)

 

Na przykład łaciate,

w oborze mieszkają.

Pasą się na łąkach,

zdrowe mleko dają. (krowy)

 

Nie pieje, nie gdacze,

tylko głośno kwacze.

Po stawie pływa.

Jak się nazywa? (kaczka)

 

Grzebień ma na głowie,

swoim głośnym pianiem

wszystkich wczesnym rankiem

budzi na śniadanie. (kogut)

      1. Zapoznanie z wybranymi popularnymi przysłowiami, których bohaterami są zwierzęta, wyjaśnienie ich znaczenia.

Rodzic czyta dziecku przysłowia i wyjaśnia co one oznaczają.

Gdyby kózka nie skakała, toby nóżki nie złamała. - jeśli ktoś jest nieostrożny wtedy spotykają go przykre konsekwencje.

Zapomniał wół, jak cielęciem był. – to powiedzenie jest używane, gdy starsza osoba lub bardziej doświadczona zapomina że również popełniała błędy.

Koń ma cztery nogi i tak się potyka. – każdy może zrobić błąd.

Pasuje jak wół do karety. – zupełnie nie pasuje.

Nie kupuj kota w worku. – jakaś osoba decyduje się na coś bez wcześniejszego sprawdzenia.

Dziecko dzieli na sylaby każde przysłowie.

      1. Literki z plasteliny.

Rodzic podaje nazwy różnych zwierząt, które mieszkają na wsi. Zadaniem dziecka jest określić na jaką literę rozpoczyna się nazwa zwierzęcia. Następnie wykorzystując plastelinę, tworzy literę.

      1. Ćwiczenia głowy i szyi – Koń kiwa głową.

Dziecko w siadzie skrzyżnym, z rękami ułożonymi na kolanach, wykonuje skłony głową do przodu, starając się dotknąć brodą do klatki piersiowej i do tyłu. Następnie kręci głową w prawo i w lewo.

      1. Ćwiczenia zręczności – Koń na biegunach.

Dziecko w siadzie skrzyżnym, chwyta za stopy od zewnętrznej strony, wygina plecy jak bieguny konia – lekko huśta się w tył, na plecy, i w przód, do siadu.

      1. Ćwiczenia równowagi – Koń grzebie nogą.

Dziecko maszeruje po pokoju unosząc wysoko kolana. Na hasło Konie zatrzymują się, rży jak koń i grzebie nogą – lekko uderzając o podłogę palcami lewej i prawej stopy, na zmianę.

 

 

TEMAT TYGODNIA: WIELKANOC

 

PIĄTEK 2.04.2021

1 Słuchanie wiersza Władysława Broniewskiego Śmigus.

Śmigus! Dyngus! Na uciechę

z kubła wodę lej ze śmiechem!

Jak nie kubła, to ze dzbana,

śmigus-dyngus dziś od rana!

• Rozmowa na temat wiersza.

− Co to jest śmigus-dyngus?

− Co to znaczy staropolski obyczaj?

− Kiedy obchodzi się śmigus-dyngus?

• Wyjaśnienie, jak rozumiany był ten zwyczaj dawniej.

Kiedyś były to dwa różne obyczaje wielkanocne. Jednym z nich był dyngus, który pole_gał na tym, że młodzież chodziła po domach i zbierała datki w postaci jajek, wędlin, ciast

itp. Śmigus natomiast miał odmienny charakter i polegał na uderzeniu na szczęście rózgą

wierzbową z baziami. Rózga ta była wcześniej święcona w Niedzielę Palmową.

 

 

CZWARTEK 1.04.2021- LICZENIE PISANEK

1.Oglądanie różnych pisanek. Wskazywanie takich samych.

Pisanki o różnych wzorach, w tym kilka par takich samych.

Dzieci oglądają pisanki. Omawiają znajdujące się na nich wzory. Wskazują pary takich samych pisanek

2.Ćwiczenia z pisankami.

Obrazki dwóch koszyków, obrazki pisanek: 6 zielonych, 4 czerwonych, 5 żółtych, 4 niebieskich.

Na tablicy są przypięte sylwety dwóch koszyczków, a w nich obrazki pisanek.

• Wyjmowanie pisanek z koszyczków, przeliczanie ich.

− Ile pisanek jest w pierwszym koszyczku? (6 zielonych, 4 czerwone).

− Ile pisanek jest w drugim koszyczku? (5 żółtych, 4 niebieskie).

• Liczenie wszystkich pisanek w koszyczkach.

Ćwiczenia z pisankami.

Obrazki dwóch koszyków, obrazki pisanek: 6 zielonych, 4 czerwonych, 5 żółtych, 4 niebieskich.

Na tablicy są przypięte sylwety dwóch koszyczków, a w nich obrazki pisanek.

• Wyjmowanie pisanek z koszyczków, przeliczanie ich.

− Ile pisanek jest w pierwszym koszyczku? (6 zielonych, 4 czerwone).

− Ile pisanek jest w drugim koszyczku? (5 żółtych, 4 niebieskie).

• Liczenie wszystkich pisanek w koszyczkach.

PLIK:PISANKI

2. Praca plastyczna

wykonanie rysunku -technika dowolna ,,Moja pisanka''

 

 

ŚRODA 31.03.2021- Eksperymenty z jajkiem

Pomoce do przygotowania przez rodziców w domu: obrazki jajek(przepiórczych, kurzych, gęsich, strusich), dwa jajka, ocet, szklanka, przezroczyste, głębokie naczynie, woda, sól, jajko ugotowane i jajko surowe, piłka.

  1. 1.    Oglądanie jajek.

Dziecko ogląda zdjęcia (obrazki) różnych jajek (przepiórczych, kurzych, gęsich, strusich). Porównuje ich wygląd.

  1. 2.    Zapoznanie z budową jajka.

Rodzic rozbija jajko – rozdziela je. Dziecko ogląda żółtko i białko, nazywa je. Wymienia potrawy sporządzane z jajek.

  1. 3.    Kto wykluwa się z jajka? – rozmowa.

Dziecko podaje nazwy zwierząt, które wykluwają się z jajek (ptaki, węże, krokodyle, , a kiedyś dinozaury...).

  1. 4.    Jajka i woda – eksperyment.

Dziecko bada zachowanie w wodzie jajka surowego i jajka ugotowanego – wkłada je kolejno do przezroczystego naczynia z wodą. Obserwuje ich zachowanie.

Do wody w przezroczystym naczyniu wkłada surowe jajko i dosypuje stopniowo sól (około 10–12 łyżek soli). Obserwuje, co dzieje się z jajkiem.

  1. 5.    Eksperyment z jajkiem.

Dziecko wkłada jajko do szklanki z octem. Zostawia jajko na całą dobę. Po jednym dniu sprawdza co się stało z jajkiem. Wysuwa wnioski i dokładnie ogląda jajko, zwraca uwagę na to co się zmieniło i opisuje jakie jest teraz.

  1. 6.    Ćwiczenia tułowia.

Dziecko w siadzie skrzyżnym, toczy wokół siebie piłeczki. Na sygnał (rodzic klaszcze w dłonie) zmienia kierunek toczenia.

7.    Zabawa ruchowa z elementem skoku – Przeskocz piłeczkę.

Dziecko wykonuje przeskoki obunóż przez położoną na podłodze piłeczkę.

 

 

30.03.2021- WTOREK- Zabawy wielkanocne

 Zabawy wielkanocne

Pomoce do przygotowania przez rodziców w domu: pudełko, opaska na oczy, przedmioty związane z Wielkanocą, ilustracja przedstawiająca śniadanie wielkanocne, wełna, klej, kolorowanka baranka.

  1. Zagadki dotykowe – Co skryło się w pudełku?

Rodzic wyjmuje z pudełka przedmioty związane z Wielkanocą. Dziecko z zasłoniętymi oczami odgaduje, co otrzymuje do ręki, np. koszyczek, baranka, zajączka, jajko, bazie, serwetkę.

  1. Oglądanie ilustracji - Śniadanie wielkanocne.

Dziecko ogląda ilustracje, a rodzic zadaje pytania:

Co rodzina przygotowała na śniadanie wielkanocne?

Jakie potrawy spożywamy podczas śniadania wielkanocnego?

Jakie znasz zwyczaje związane z Wielkanocą?

Dziecko dzieli wyrazy na głoski: baba, pisanki, palma, mazurek.

  1. Ćwiczenie spostrzegawczości – Ukryte symbole wielkanocne.

Rodzic stawia w różnych miejscach w pokoju symbole związane z Wielkanocą. Dziecko szuka ukrytych przez rodzica przedmiotów. Kiedy je znajdzie, określa, w jakich miejscach zostały schowane. Stosuje odpowiednie przyimki. Liczy, ile przedmiotów zostało ukrytych.

  1. Zabawa plastyczna – Baranek wielkanocny.

Rodzic wręcza dziecku kolorowankę baranka. Dziecko przykleja watę, która jest wełną baranka. Na koniec koloruje baranka.

  1. Zabawa ruchowa z elementem turlania – Rozsypane pisanki.

Dziecko delikatnie turla się po podłodze w różnych kierunkach, zwracając uwagę na zachowanie zasad bezpieczeństwa.

 

 

29.03.2021 -PONIEDZIAŁEK-GIPSOWE PISANKI

1.Słuchanie piosenki Koszyczek

l. Siedzi biały cukrowy baranek w wielkanocnym koszyku,

 a z barankiem gromada pisanek – dużo śmiechu i krzyku.

 Dwie kiełbaski pachnące są, sól i pieprz, by był pyszny smak.

 Dziwi się biały baranek: „O! Kto to wszystko będzie jadł?”

Ref.: Mama, tata, siostra, brat – każdy coś z koszyczka zjadł,

 a to taki jest koszyczek pełen dobrych życzeń.

 Gdy życzenia złożyć chcesz, coś z koszyczka szybko bierz!

 I życz szczęścia, pomyślności, a na święta dużo gości!

II. Dawno temu prababcia tak samo koszyk przygotowała.

 Był baranek i dużo pisanek, i kiełbaska niemała.

 Ja to dobrze już teraz wiem, że koszyczek przemienia świat,

 lecz babcia z dziadkiem dziwili się: kto to wszystko będzie jadł?

Ref.: Mama, tata…

III. Kiedyś ja przygotuję koszyczek, aby spełniał życzenia.

 Od pisanek kolory pożyczę, od baranka marzenia.

 I tak zawsze już będzie wciąż, że w koszyczku pyszności są,

 a mamy i babcie, i ciocie też z życzeniami dają go.

Ref.: Mama, tata…

2.Rozmowa na temat tekstu piosenki

-co znajduje się w koszyczku, o którym jest mowa w piosence

-co znaczą w piosence słow, koszyczek dobrych życzeń

3. Słuchanie ciekawostek na temat zwyczajów i tradycji wielkanocnych.

Jajko to znak wszelkiego początku narodzin i zmartwychwstania. Dzielimy się nim przed

rozpoczęciem śniadania, życząc sobie pomyślności, zdrowia i błogosławieństwa Bożego.

W ludowych wierzeniach jajko było lekarstwem na choroby, chroniło przed pożarem, za_pewniało urodzaj w polu i w ogrodzie, a nawet powodzenie w miłości. Z jajka wykluwa się

kurczątko, które jest symbolem nowego życia.

Pisanki dawano w podarunku, jako dowód życzliwości i sympatii.

Chleb jest podstawowym pokarmem człowieka. Dzielenie się z nim i wspólne spożywanie

jest od najdawniejszych czasów znakiem przyjaźni, życzliwości i poczucia wspólnoty.

Palemka miała chronić ludzi, zwierzęta, domy przed ogniem, czarami i złem tego świata.

Niezwykłą moc daje jej gałązka wierzby – drzewa najwcześniej okrywającego się zielenią.

Mazurki przywędrowały do nas z kuchni tureckiej. Kunsztownie lukrowane i dekorowane

bakaliami, przypominają wyglądem maleńkie tureckie dywaniki.

Chrzan, a także przyprawy – pieprz i sól, święci się, aby pamiętać o gorzkiej Męce Chrystu_sa. Dawniej śniadanie wielkanocne rozpoczynało się od zjedzenia całego korzenia chrzanu, żeby ustrzec się od bólu zębów i brzucha.

Baranek z czerwoną chorągiewką ze złotym krzyżykiem symbolizuje Chrystusa Odkupi_ciela. Stawiano go pośrodku stołu, żeby podczas wielkanocnych biesiad i uciech wierni nie

zapominali o religijnym charakterze świąt.

Kiedy gospodynie wypiekały baby drożdżowe, kuchnia musiała być zamknięta na klucz. Ktoś

obcy bowiem mógłby zaszkodzić rosnącemu ciastu głośną rozmową albo złym wzrokiem. Wy_jętą z pieca babę kładziono na poduszki i do chwili ostygnięcia przemawiano do niej szeptem.

Zajączek obwieszcza wiosenną odnowę. Kiedyś jego wizerunek kojarzono z grzesznikami,

którzy odbyli oczyszczającą pokutę. Potem zaczął obdarowywać dzieci łakociami i prezentami.

4. Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej Gipsowe pisanki

Zbliżały się święta wielkanocne. Rodzina Ady i Olka zwykle spędzała je razem z babcią i dziad_kiem. Niestety, tydzień wcześniej dziadek zagapił się na przelatującego bociana i złamał prawą rękę.

– Ojej! Biedny dziadek. Nie będzie mógł malować z nami pisanek – stwierdziła smutno Ada.

– Nie martwcie się, wymyślimy dziadkowi jakieś zajęcie – odpowiedziała babcia, biegnąc

po ścierkę, bo dziadek rozlał herbatę. Posługiwanie się lewą ręką nie wychodziło mu najlepiej.

Wszyscy zgodzili się, by spędzić Wielkanoc w domu babci i dziadka, a potem wspólnie usta_lili plan przygotowań do świąt.

Ada i Olek mieli zrobić pisanki.

Mama miała czuwać nad całością i robić kilka rzeczy naraz, bo była wspaniałym organizatorem.

Tata miał wspomóc mamę w zakupach, sprzątaniu i przygotowaniu potraw. Jego specjal_nością były pieczeń, sałatka jarzynowa i sernik. Tata był też specjalistą od mycia okien i robił to

szybko i sprawnie, pogwizdując przy tym jak skowronek.

Zadaniem babci były dekoracje i przygotowanie świeżych kwiatów.

Dziadek… Dziadek miał za zadanie leżeć i odpoczywać, bo „musi się oszczędzać”. Tak

stwierdziła babcia.

Wszyscy zabrali się do pracy. Dzieci z pomocą mamy ugotowały jajka na dwa sposoby:

część w łupinach cebuli, część w wywarze z buraków. Cebulowe jaja miały kolor brązowy, a bu_raczane – różowy.

– Takie pisanki nazywają się kraszanki – wyjaśniła mama. – Możemy pokolorować je we

wzorki cienkim białym pisakiem lub wydrapać na nich wzorki.

– Wtedy będą drapanki – dodała babcia.

– A czy wiecie, jak zabarwić jajka na kolory żółty, zielony lub czarny? – zapytał dziadek.

– Pomalować farbami plakatowymi – odpowiedział Olek.

– A gdybyście nie mieli farb?

– Hm, to nie wiemy…

– Kolor zielony uzyskamy z liści pokrzywy, a czarny z owoców czarnego bzu lub łupin orze_cha włoskiego. Aha! Żółty – z suszonych kwiatów jaskrów polnych. Wystarczy dorzucić je do

wody i ugotować w niej jajka.130

Babcia mrugnęła do wnuków i po chwili przyniosła im kwiaty narcyzów. Miała też przygo_towaną, samodzielnie wyhodowaną rzeżuchę. Zrobiła z niej piękne dekoracje. Wyglądały jak

małe łączki, a na nich siedziały żółte kurczaczki zrobione z papieru.

Z ogrodowej szklarni babcia przyniosła pachnące hiacynty w doniczkach i pęki białych tu_lipanów. Przygotowała też biały obrus. W wazonach stały kosmate bazie, nazywane przez Adę

„szarymi kotkami”.

Kiedy okna lśniły już czystością, tata zabrał się do pieczenia sernika.

– A czy wiecie, że można upiec sernik z dodatkiem ziemniaków? – zapytał dziadek.

– Coś ty, dziadku! Przecież sernik robi się z sera, masła i jajek – zauważyła Ada.

– A nieprawda! Moja mama piekła pyszny sernik z dodatkiem kilku ugotowanych ziemnia_ków. Oczywiście twarogu było dwa razy więcej, ale te ziemniaki nadawały sernikowi puszysto_ści. Wszystkie sąsiadki przychodziły do mamy po przepis.

– Oj, to muszę ci taki upiec, kochanie – powiedziała babcia.

– Sam ci upiekę taki sernik, ale bez gipsu – odparł dziadek.

– Sernik z gipsem byłby za twardy – roześmiał się tata. – Ale skoro zachwalasz ten przepis,

to zaraz dodam do sernika jednego ziemniaka, bo akurat mam za dużo do sałatki.

Tymczasem mama ugotowała smakowity żurek i zrobiła ciasto na piaskową babę wielka_nocną. Ada i Olek nie mogli się doczekać, kiedy pójdą poświęcić pokarmy. Z pomocą mamy

pięknie przystroili koszyczek, w którym na białej serwetce leżały chleb, jaja, biała kiełbasa, cia_sto oraz sól i pieprz. Całość ozdobili zielonymi gałązkami bukszpanu. W pierwszy dzień świąt

cała rodzina usiądzie przy świątecznym stole i podzieli się jajkiem, symbolem życia.

– Jutro poszukamy jajek schowanych w ogrodzie – przypomniała sobie Ada. – Zajączek

zawsze przynosi dla nas czekoladowe jajka.

– To nie zajączek, tylko mama – odparł Olek, który nie wierzył w opowieści o zajączku przy_noszącym prezenty. – To tylko zabawa.

– A czy wiecie, jak bawiono się dawniej na Wielkanoc? – ożywił się dziadek. – Ulubioną za_bawą było uderzanie o siebie dwoma jajkami, a zwyciężał ten, którego jajko nie zostało rozbite.

– Ojej! To dopiero była jajecznica! – zachichotała Ada.

– Dawniej chodzono po wsi z kogutem, który był symbolem urodzaju. Później prawdziwe

ptaki zastąpiły kogutki gliniane lub drewniane.

– A śmigus-dyngus też był? – zapytał Olek.

– Był, ale nie mówiono dyngus, tylko wykup. Chłopcy chodzili po wsi i w zamian za śpiew

domagali się zapłaty, czyli wykupu w postaci pisanek, słodyczy albo pieniędzy.

– Dziadku, jak ty dużo wiesz – zachwycił się Olek.

– Dziadek nam pomaga we wszystkim! – dodała Ada. – A przecież ma złamaną rękę.

– Może w nagrodę namalujemy dziadkowi pisanki na gipsie? – zaproponował Olek.

I tak też zrobili. Gips dziadka wyglądał naprawdę świątecznie.

– Kochani – powiedział zadowolony dziadek. – Mam do was wielką prośbę. Sernik się pie_cze, babka piaskowa rośnie, a jajka są pokolorowane. Usiądźmy w ogrodzie, popatrzmy w nie_bo i pomyślmy o tym, co jest najważniejsze.

– O czym, dziadku?

– Jak to o czym? O życiu i o miłości – odpowiedział dziadek i podrapał się lewą ręką

5. Rozmowa na temat opowiadania.

− Gdzie rodzina Olka i Ady spędziła Wielkanoc?

− Co się stało dziadkowi? Dlaczego?

− Jakie zadania mieli do wykonania podczas przygotowań do świąt Olek i Ada, rodzice i dziadkowie?

− Czym babcia ozdobiła stół?

− Jakie rady dawał dziadek?131

− Czy tata i mama wywiązali się z zadań?

− Co według dziadka jest najważniejsze?

6.Ćwiczenia dużych grup mięśniowych – Wysoko – nisko.

Dzieci stoją w rozsypce. Na hasło: Wysoko – stają na palcach, wyciągają ku górze ręce z pi_łeczkami. Na hasło: Nisko – wykonują przysiad podparty, stukając piłeczkami w podłogę

7. Zabawa ruchowa z elementem skoku – Przeskocz piłeczkę.

Dzieci wykonują przeskoki obunóż przez położoną na podłodze piłeczkę.

Pliki do pobrania