Kalendarium

Poniedziałek, 2021-04-12

Imieniny: Juliusza, Lubosława

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 81990
  • Do końca roku: 263 dni
  • Do wakacji: 74 dni
Jesteś tutaj: Start / Nauka w domu / Leśne Skrzaty

Leśne Skrzaty

Drodzy Rodzice grupy Leśne Skrzaty

Przesłane zadania stanowią jedynie propozycje aktywności do wykonania.

Zachęcamy do przesłania na maila wyników pracy dzieci (np. pracy plastycznej,ćwiczenia,rysunku).

 

TEMAT TYGODNIA: Jestem Polakiem i Europejczykiem.

 

PONIEDZIAŁEK (12.04)

Temat: Moje osiedle.

Proponowane zadania do wykonania:

 

1.Oglądanie zdjęć nprzedstawiających ciekawe miejsca zmiasta,w którym mieszka dziecko. (link: http://www.polskaniezwykla.pl/web/place/search,1,-1,-1,971181,-1,-1,-1.html).

-Przypomnienie nazwy miejscowości.

-Rozmowy na temat miejs przedstawionych na zdjęciach.

-Rozmowy swobodne na temat adresu zamieszkania dziecka oraz adresuprzedszkola.

 

2.Karta pracy, cz. 4, nr8.

-Narysujcie swoje domy.

-Jeślipotraficie,podzielcienazwyzdjęćnagłoski.

-Określcie pierwsze głoski z nazw zdjęć. Połączcie je. Jakie słowo otrzymaliście?

 

3. Zabawy i ćwiczenia z literą h,H.

-Oglądanie haka (załącznik 1).

-Omawianie jego wyglądu i zastosowania(urządzenie w postaci zakrzywionego pręta metalowego służące do zaczepiania, trzymania lub zawieszania na nim najczęściej ładunków).

Zadania dla dziecka:

-Dzielenie słowa hak na sylaby (hak-1 sylaba).

-Dzielenie słowa hak nagłoski(h-a-k).

- Podawanie z ilu głosek składa się słowo hak?(h-a-k- 3 głoski).

-Określanie co słycha na początku słowa hak?(głoska h).

-Podawanie przykładów słów rozpoczynających się głoskąh (hulajnoga, hamak, homar...), mających ją w środku (echo, rachunek, marchewka...) oraz na końcu (dach, groch, pech...).

-Pokaz litery h: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej. Litery: h, H.

(Wyjaśnienie, że głosce h odpowiadają zapisy litera h i dwuznak ch).

Ćwiczenia:

-5 latki -strona 44.

Książka:Odkrywam siebie. Przygotowanie do pisania, czytania, liczenia.

-6 latki-strona 92.

Książka:Odkrywam siebie. Litery i liczby.

 

 

TEMAT TYGODNIA: Mali strażnicy przyrody.

 

 

Temat dnia: Chronimy przyrodę (Podsumowanie tygodnia)

 

Zachęcam do pracy z dzieckiem i odesłanie wykonanych zadań w książkach i pracy plastycznej ????

 

  1. Zabawa badawcza – oczyszczanie wody – dla chętnych

 

( Potrzebne będą: szmatka flanelowa (gaza lub lignina), węgiel drzewny, żwirek, piasek, słoik z wodą, pędzle, farby, duża plastikowa butelka, nożyczki.)

 

Dzieci brudzą wodę w słoiku, pędzlem ubrudzony w farbie. Rodzic pokazuje sposób wykonania prostego filtra oczyszczającego wodę. Wyjaśnia , że aby woda mogła być używana przez ludzi, oczyszcza się ją i uzdatnia. Wymaga to jednak wysiłku pracujących przy tym ludzi oraz specjalnych filtrów, co pociąga za sobą duże nakłady finansowe. Podkreśla konieczność oszczędzania wody.

 

Rodzic przecina dużą plastikową butelkę na wysokości 1/3 od jej dna. Dolna część butelki będzie stanowiła zbiornik na oczyszczoną wodę. Drugą część butelki rodzic odwraca szyjką do dołu, a następnie wypełnia ją: flanelową szmatką, gazą lub ligniną, węglem drzewnym, żwirkiem, a na końcu – piaskiem. Warstwy te powinny zająć około 1/2 wysokości butelki, którą rodzic nakłada na część butelki stanowiącą zbiornik oczyszczonej wody. Do tak przygotowanego filtra dziecko wlewa brudną wodę ze słoika i obserwuje jej filtrowanie. Porównuje wygląd oczyszczonej wody z brudną wodą. (W ten sam sposób można oczyścić wodę przyniesioną z rzeki, stawu lub kałuży).

 

 

 

 

 

  1. Burza mózgów – W jaki sposób można oszczędzać wodę?

 

  1. Karta pracy , cz.4, nr 6.

 

 

  1. Słuchanie wiersza Jolanty Kasperkowiak- Mali strażnicy przyrody.

 

 

Dziś „ekologia” – modne słowo, przyrodę wszyscy chcą mieć zdrową. Jej strażnikami się ogłaszamy,

 

od dziś przyrodzie my pomagamy.

 

 

Gdy ktoś bezmyślnie papierek rzuci, trzeba takiemu uwagę zwrócić.

 

Nie można przecież bezkarnie śmiecić. To wiedzą nawet przedszkolne dzieci.

 

 

Nie wolno łamać gałęzi drzew,

 

bo piękny płynie z nich ptasi śpiew. A kiedy bocian wróci z podróży,

 

gniazdo niech znajdzie, na nie zasłużył.

 

 

Pozwól dżdżownicy do ziemi wrócić, po co jej dzieci mają się smucić.

 

Niech barwny motyl siada na kwiatach, żyje tak krótko, niech wolny lata.

 

 

A zimą nakarm głodne ptaki:

 

sikorki, wróble, wrony, szpaki. Powieś na drzewie im karmnik mały, będą ci wiosną za to śpiewały.

 

 

Choć ekolodzy jeszcze z nas mali, uczyć będziemy tego wandali.

 

Matka Natura nas wynagrodzi,

 

jeśli z przyrodą będziemy w zgodzie.

 

 

 

  • Rozmowa na temat wiersza.

 

  • Czego nie powinno się robić, żeby nie szkodzić przyrodzie?

  • Co powinno się robić, aby pomóc przyrodzie?

 

 

  • Rytmizowanie fragmentu wiersza.

 

(…) przyrodę wszyscy chcą mieć zdrową. Jej strażnikami się ogłaszamy,

 

od dziś przyrodzie my pomagamy.

 

(Wypowiadanie tekstu z różnym natężeniem głosu, w różnym tempie i z różnymi emocjami: ze złością, ze smutkiem, radością, strachem).

 

 

  1. Układanie rymów do słowa przyroda, np. nagroda, przeszkoda…

 

 

  1. Kończenie zdania: Jestem strażnikiem przyrody, bo… kolejno przez wszystkie dzieci. (Np. nie depczę trawników, wrzucam śmieci do kosza, w lesie zachowuję się cicho).

 

 

 

  1. Pasowanie na strażnika przyrody. (Przyda się : sok jabłkowy, duży papierowy liść.)

 

- Rodzic wyjaśnia przebieg ceremonii.

 

 

- Dziecko może wypić sok jabłkowy powtarza za rodzicem:

 

O przyrodę będę dbać –

 

nie będę zrywać, łamać ani deptać, a wszystko co żywe

 

będę szanować.

 

- Potem rodzic dotyka dziecko dużym papierowym liściem i mówi: Mianuję cię strażnikiem przyrody.

 

- Można wspólnie przygotować dyplom Małego strażnika przyrody. ( Załącznik 1)

 

 

  1. Zabawy artykulacyjne - Szelest w pyszczku.

 

 

  • Słuchanie zdań.

 

Suchą szosą szedł Sasza.

 

Sasza z trudem szedł szosą.

 

Szeleściła sucha trawa.

 

Słońce szczodrze świeciło, wysuszając szosę.

 

  • Udzielanie odpowiedzi (całymi zdaniami) na pytania rodzica dotyczące zdań.

 

  • Kto szedł suchą szosą? Jak szedł Sasza?

  • Co robiło słońce? Co robiła trawa?

 

  • Zamienianie przez dziecko głoski sz na s i odwrotnie. Rodzic mówi sylabę, dziecko ją powtarza, ale zamienia odpowiednio głoskę sz na s:

 

np. sza – sa; sze – se; szu – su; szo – so; asz – as; esz – es; usz – us.

 

  • Powtarzanie za rodzicem poszczególnych zdań, zwracanie uwagi na prawidłową artykulację słów z głoskami: s, sz.

  • Ponowne słuchanie zdań. Podskakiwanie w miejscu po usłyszeniu głoski s. Uderzanie dłońmi o uda po usłyszeniu głoski sz. Klaśnięcie w dłonie po usłyszeniu obu tych głosek w jednym słowie.

  • Podawanie przez dziecko przykładów nazw ubrań zawierających głoski s i sz, np.: koszula, sukienka, szelki, sandały, skarpetki, pasek, kostium, sweter, szalik, spódnica,podkoszulek, apaszka, skafander.

 

 

 

  1. Wykonywanie pracy plastycznej - Wesoła wilga.

 

Potrzebne są: Załącznik 2, nożyczki, kredki, klej, czarna bibuła.

 

- Wycinanie z karty rysunku wilgi.

 

- Kolorowanie go kredkami w odpowiednich kolorach.

 

- Przyklejanie kulek z czarnej bibuły na skrzydłach i ogonie.

 

- Nacinanie rysunku w zaznaczonych miejscach. Składanie wilgi według instrukcji.

 

 

PIĄTEK (2.04)

Temat: Nasze rady na odpady

Proponowane zadania do wykonania:

Zachęcam do wspólnego spędzania czasu z dzieckiem.

 

1. Zabawa rozwijająca umiejętność kojarzenia – Wszystko ma swój znak.

Rodzic mówi pierwszą połowę zdania, a dziecko dodaje swoje propozycje jego zakończenia, zwracając uwagę, jakie oznaki są znakami podanych sytuacji. Np.

 Rodzic mówi:  Kiedy słońce zachodzi,      dziecko: ( to znak, że zbliża się wieczór).

Kiedy niebo się zachmurzy...      (to znak, że będzie burza).

Kiedy śnieg topnieje...   (to znak, że zbliża się wiosna).

Kiedy świeci słońce i pada deszcz...         (to znak, że na niebie pojawi się tęcza).

Kiedy liście spadają z drzew...   (to znak, że zbliża się jesień).

Kiedy pajęczyna się porusza...  (to znak, że wpadła w nią mucha).

Kiedy pies warczy i szczerzy kły...             (to znak, że jest zły).

Kiedy kot mruczy...         (to znak, że jest zadowolony).

Kiedy dziecko ziewa i pociera oczy...       (to znak, że jest śpiące).

Kiedy rośliny mają zwiędnięte kwiaty i liście...   (to znak, że potrzebują wody).

Kiedy w pobliżu ulicy jest duży hałas...  (to znak, że jeździ nią dużo samochodów).

Kiedy w powietrzu unosi się dużo dymu...           (to znak, że jest ono zanieczyszczone).

Kiedy dziecko ma gorączkę...     (to znak, że jest chore).

Kiedy martwe ryby pływają po powierzchni rzeki...        (to znak, że jest ona zanieczyszczona).

Kiedy zwierzęta w lesie uciekają w pośpiechu...                (to znak, że coś je przestraszyło).

 

2. Zabawa dydaktyczna -  Szukamy rady na złe odpady.

  • Segregowanie opakowań.-( Potrzebne będą różne opakowania do segregacji odpadów

 papierowe, szklane, aluminiowe i plastikowe). Dziecko zastanawia się, po czym są poszczególne opakowania, segreguje je według materiału, z jakiego zostały wykonane.

  • Zabawa - Do jakiego pojemnika…?

(Potrzebne będą obrazki pojemników do segregowania odpadów). Załącznik 1

Rodzic pokazuje dziecku na obrazku specjalne pojemniki, których używa się do segregowania odpadów, i wyjaśnia, jakie odpady można do nich wkładać. Podkreśla znaczenie segregowania odpadów i ich ponownego przetwarzania w celu odzyskania materiału, który może zostać ponownie wykorzystany. Śmieci nie zanieczyszczają wtedy środowiska, tylko ponownie mogą zostać użyte. Wyjaśnia dzieciom znaczenie słowa recykling.

  • Wypowiedzi na temat: Gdzie wybrałbym (wybrałabym) się na spacer?

(Potrzebne będą obrazki: jeden przedstawia łąkę lub las wiosną, drugi – zadymione miasto z ogromnymi hałdami śmieci). Załącznik 2

Rodzic odsłania dwa obrazki. Jeden przedstawia łąkę lub las wiosną, drugi – zadymione miasto z ogromnymi hałdami śmieci. Zachęca dzieci do wypowiedzi na temat: W które miejsce wybrałbym (wybrałabym) się na spacer? Dlaczego?

  • Ekspresja słowna – Co by było, gdyby wokół nas było pełno śmieci?                                           ( dziecko podaje propozycje odpowiedzi na pytanie)
  • Burza mózgów – Co mogą zrobić dzieci, by nie rosła góra śmieci?                                               ( dziecko podaje propozycje, które można zapisać np. mazakami na arkuszu A4 lub A3)
  • Karta pracy, cz. 4,nr 5.
  • Filmik – Dlaczego musimy dbać o powietrze?

https://www.youtube.com/watch?v=baJQkO9G6uk

 

3. Ćwiczenia rozwijające orientację przestrzenną – Z prawej strony, z lewej strony.

- Zabawa – Bliźniaki.

Dziecko dobiera do pary np. rodzica . Na polecenie rodzica stykają się wymienionymi częściami ciała: plecami, łokciami, uszami itp.

 

- Zabawa z woreczkami lub misiami.

Dziecko wykonuje polecenia rodzica:

Rzuć misia za siebie.

Rzuć go przed siebie.

Rzuć go po swojej lewej stronie.

Rzuć go po swojej prawej stronie.

 

- Zabawa połączona z maszerowaniem.

Dziecko maszeruje i wykonuje polecenia, pokazuje odpowiednią nogę wg słów rymowanki:

 

Hej, idziemy naprzód żwawo

 nóżką lewą, nóżką prawą.

Hej, maszerujemy drogą

 prawą nogą, lewą nogą.

I klaszczemy wciąż rękami

 nad głowami, nad głowami.

Potem z lewej, z prawej strony,

 no i podskok. Już zrobiony?

 

 

CZWARTEK (1.04)

Temat: Zabawy matematyczne

 

Proponowane zadania do wykonania:

 

 

Zachęcam do wspólnej zabawy z dzieckiem. Zabawy do dowolnego wyboru.

1.       „ Uciekający robaczek” – potrzebna latarka lub laser. Jedna osoba

 

( np. rodzic, dziecko) porusza latarką a dziecko określa gdzie znajduje się „robaczek”

 

( światełko)- np. na stole, w koszyku , pod krzesłem, między…, obok…, po prawej stronie…, po lewej stronie… Rodzic pomaga w prawidłowym określeniu położenia „robaczka”.

 

 2.       „Bliźniacze wieże” – potrzebne będą kubeczki jednorazowe.

Jedna osoba buduje wieże z kubeczków, druga czyli dziecko odwzorowuje budowlę. Potem następuje zamiana ról.

 

 3.       „Szalone węże” – potrzebne będą korale do nawlekania lub klocki do układania sekwencji.

Jedna osoba nawleka lub układa sekwencję a dziecko odwzorowuje. Potem zmiana ról. (np. sekwencja nr 1 :  2 czerwone, 1 zielony,2 czerwone, 1 zielony;

 

sekwencja nr 2 :  1 niebieski, 1 żółty, 2 zielone, 1 niebieski, 1 żółty, 2 zielone; itd.

 

 4.       „Polowanie na muchy” – potrzebne będą 4- 6 kartek ksero A4, mazaki, kredki, packa na muchy ( packę można wykonać samodzielnie, wtedy zabawa będzie bardziej atrakcyjna – patyczek lub kredka ołówkowa lub drewniana łyżka, do której taśmą klejącą przyklejamy tekturkę 8cmx8cm i packa gotowa.).

 

- Na każdej kartce rysujemy dużą muchę a na jej brzuszku zapisujemy cyfry od 1 do 10

 

  lub figury geometryczne

 

- Rodzic wymienia jedną z cyfr a dziecko uderza packą w odpowiednią muchę.

 

- Wersja trudniejsza : rodzic podaje działanie np. 3+3, 5-1 itp. a dziecko przelicza i uderza packą prawidłowy wynik na muszce.

 

 

ŚRODA (31.03)

Temat: Kolorowy świat.

Proponowane zadania do wykonania:

 

1.Słuchanie piosenki Ochroń Ziemię :

Link do piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=3oEy3cS29W8

Tekst:

 I. Mieszkamy na wielkiej kuli.

Ta kula to nasza Ziemia.

Dorośli ciągle na tej Ziemi

chcą wszystko zmieniać.

Wycinają drzewa,

śmiecą na leśnej łące,

czarny dym z kominów leci

i zasłania słońce.

 

Ref.: Ochroń Ziemię, bądź jej przyjacielem.

Ty i ja – jest tu dzieci wiele.

Im więcej nas, tym dla Ziemi lepszy czas. (2x)

 

II. Gdy wszystkie na świecie dzieci

zadbają o piękno Ziemi,

to wszystko skończy się szczęśliwie,

nic się nie zmieni.

W ogromnym kosmosie

Ziemia się nie zgubi,

gdy ją każdy mały człowiek

nauczy się lubić.

 

Ref.: Ochroń Ziemię... 

 

– Określanie nastroju piosenki.

– Zadanie pytania:Co to znaczy, że mieszkamy na wielkiej kuli?;Czym jest Ziemia?; Dlaczego musimy o nią zadbać?Czy wszyscy dorośli są przyjaciółmi Ziemi?;Co oznaczają słowa piosenki: W ogromnym kosmosie Ziemia się nie zgubi, gdy ją mały człowiek zacznie lubić?

 

2.Ćwiczenia:

- Karta pracy, cz. 4, nr 3:

−Obejrzyj pary obrazków. Wskaż te obrazki, na których są przedstawione właściwe zachowania dzieci.

- Karta pracy, cz. 4, nr 4:

−Narysuj dom wraz z otoczeniem, w jakim chciałbyś mieszkać.
−Rysuj po śladzie drogi biedronki do listka.

 

WTOREK (30.03)

 

Temat: Chcemy, aby wokół było pięknie.

 

Proponowane zadania do wykonania:

  

1.Rozmowa na temat obrazków: Gdzie chciałbyś się znaleźć?: 

Obrazki: zestawienie pięknego krajobrazu z zanieczyszczonym miejscem(załącznik 4). 

Odsłaniamy dwa obrazki: jeden przedstawia piękny – górski krajobraz; drugi – zadymione miasto
z kominami fabrycznymi. Dziecko musi powiedzieć, w którym z tych miejsc chciałoby się znaleźć
i dlaczego.

 

2.Zabawa dydaktyczna Co zanieczyszcza powietrze?: 

Obrazki przedstawiające: różne środki lokomocji, zakłady z dymiącymi kominami,
zanieczyszczającymi powietrze (załącznik 5,6).

 

-Dziecko ogląda obrazki i samodzielnie dzieli je na te, które są ekologiczne(np. rower, deskorolka, rolki, hulajnoga, kajak, żaglówka)oraz na te ,które mają wpływ na zanieczyszczenie powietrza  (fabryka z dymiącym kominem, samochód, samolot, lokomotywa spalinowa,dym z komina). 

-Dziecko uzasadnia swój wybór. 

-Rodzic uświadamia dziecko, że można przeciwdziałać zanieczyszczaniu powietrza poprzez stosowanie specjalnych filtrów, katalizatorów, benzyny bezołowiowej.

  

3.Przyroda wokół nas – wykonywanie pracy plastycznej: 

Potrzebne materiały: np. papier kolorowy, duża kartka z bloku, bibuła, folia samoprzylepna, plastelina, ścinki materiałów, kolorowe sznurki, tektura falista, pastele olejne,klej,nożyczki. 

Przebieg pracy: 

Zaproponowanie dziecku,aby wykorzystując zgromadzone materiały – wykonało na dużej kartce  pracę przedstawiającą świat przyrody, jaki chciałoby, aby znajdował się wokół niego. 

Wypowiedzi dziecka o tym, co znalazło się na obrazku i dlaczego.

 

 

PONIEDZIAŁEK (29.03)

Temat: Dbamy o las.

Proponowane zadania do wykonania:

 

1.Oglądanie obrazków przedstawiających las i jego mieszkańców(załącznik 1,2):

Można zadać dziecku zadania:

-Nazwij i wskaż zwierzęta leśne przedstawione na ilustracjach, podziel ich nazwy na sylaby
(5-latki),głoski(6-latki).Powiedz z ilu się składają sylab/głosek?

-Nazwij elementy lasu (np. drzewa, liście, ścieżka,strumień, gałęzie, dziupla, kora, trawa,owoce,grzyby,zwierzęta).

-Narysuj ulubione leśne zwierzę.

 

Film edukacyjny dla dzieci o mieszkańcach lasu:
https://www.youtube.com/watch?v=0NzmLjsO1YE


2.Karty pracy,cz.3,s.78:

Czytanie tekstu wraz z dzieckiem.

 

3.Rozmowa na temat krótkiego dialogu:

Krasnal:Co za hałas, bolą uszy, zając z sarną musieli uciec. Czy nie wiedzą dzieci, że nie krzyczy się
w lesie, nie śmieci?Trawa wszędzie wygnieciona. Tu papier, tam puszka rzucona.

Pszczoła:Nie wolno w lesie krzyczeć. Mogłaby lipa bez powodu odmówić pszczołom miodu.

Drzewa:Mogłaby osika ze strachu dostać bzika.

Kwiatki: My też przyszłyśmy ze skargą na ludzi: i na tych małych, i całkiem dużych. Zrywają nas
i niszczą. Przecież świat byłby brzydki, gdyby nie my – kwiatki.

Żabka:Żadna żabka kąpać się nie może,bo brudna jest woda w jeziorze.

Krasnal:Dlaczego?

Żabka:Dzieci tam śmieci wrzuciły i wodę zabrudziły.

Krasnal:Ojejej, ojejej, co my teraz zrobimy?

Dziecko 1.: Nie smuć się, krasnalu miły, nie wszystkie dzieci rozrzucają śmieci.

Dziecko 2.: Zaraz wszystko posprzątamy, a śmieciarzom do lasu wejść nie damy.

Dzieci razem: Kochane dzieci na całym świecie! Nie depczcie trawy, nie róbcie wrzawy.
Gałęzi nie łamcie, śmieci do kosza wrzucajcie.

Zając z sarenką: Te prośby do was zanosimy i o spełnienie ich prosimy.

 

–                    Wypowiedź dziecka dotycząca rozmów krasnala z mieszkańcami lasu.

–                     Zwracanie uwagi na zachowania dzieci, lęki leśnych zwierząt i kwiatów oraz sposób

            naprawienia szkód.

–                    Podkreślanie, w jaki sposób należy zachowywać się w lesie.

4.Ćwiczenia:

Karty pracy,cz.3,s.77:

-Oglądanie obrazków przedstawiających prawidłowe zachowania dzieci w lesie i nieprawidłowe zachowania dzieci w lesie.

-Opowiadanie, co się na nich dzieje.

-Określanie, czy dzieci zachowują się właściwie i jak wyglądał las po ich pobycie.

-Odpowiadanie na pytanie: Co należy zrobić, o czym należy pamiętać, aby nie szkodzić środowisku?

-Kolorowanie rysunków dzieci.

 

5.Rytmizowanie rymowanki:

,,O przyrodę zawsze dbamy. Jej strażnikami się nazywamy.”

-Wypowiadanie tekstu z różnym natężeniem głosu, w różnym tempie oraz nastroju. 

-Układanie rymów do słowa przyroda, np. pogoda, nagroda, przeszkoda...

-Kończenie zdania: Jestem strażnikiem przyrody, bo..., np. nie depczę trawników, wrzucam śmieci do kosza, w lesie zachowuję ciszę.

 

6.Zabawy i ćwiczenia z literą ż,Ż:

-Oglądanie zdjęcia żab (załącznik 3).

 Zadania dla dziecka:

-Dzielenie słowa żaba na sylaby (ża-ba).

Określenie pierwszej głoski (Co słyszysz na początku słowa żaba?- ż).

- Dzielenie słowa żaba na głoski (ż-a-b-a).

- Podawanie przykładów słów rozpoczynających się głoską ż (np. żyrafa, żurek, żyrandol...).

Ćwiczenia:

-5 latki -strona 42.

Pliki do pobrania