Kalendarium

Poniedziałek, 2021-04-12

Imieniny: Juliusza, Lubosława

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 81983
  • Do końca roku: 263 dni
  • Do wakacji: 74 dni
Jesteś tutaj: Start / Nauka w domu / Krasnale

Krasnale

Drodzy Rodzice,

Poniżej znajdują się propozycje zajęć z dziećmi, które pomogą Państwu realizować podstawę programową. Jestem świadoma, że mimo obecnej sytuacji są Państwo nadal aktywni zawodowo.

Poniższe tematy zostały więc bardzo skrócone i stanowią jedynie propozycję aktywności, jakie można wykonać z dziećmi w domu. Wykonane prace plastyczne dzieci mogą wkładać do teczki i pochwalić się nimi po powrocie  do przedszkola. 

 

TENAT KOMPLEKSOWY: Wiosna na wsi (12-16.04)

TEMAT: Uparty kogut (12.04)

1. Słuchanie piosenki "Na podwórku" (sł. i muz. Jolanta Kucharczyk). Rozmowa nt. piosenki.

https://www.youtube.com/watch?v=An265-G0WOs

I. Na podwórku na wsi jest mieszkańców tyle,

że aż gospodyni trudno zliczyć ile.

   Ref.: Kury, gęsi i perliczki, i indyki, i indyczki.

   Jest tu kwoka z kurczętami, mama kaczka z kaczętami.

   Piękny kogut Kukuryk i kot Mruczek, i pies Bryś.

   Więc od rana słychać wszędzie: kukuryku, kwa, kwa,

   gę, gę, hau, hau, miau, miau, gul, gul, gul - podwórkowy chór.

II. Koń kasztanek w stajni, a w oborze krowa,

tam w zagrodzie owce i brodata koza.

   Ref.: Kury, gęsi i perliczki...

III. A tu są króliki i duże, i małe,

łaciate i szare, i czarne i białe.

   Ref.: Kury, gęsi i perliczki...

 

Rodzic zadaje dziecku pytania dotyczące tekstu piosenki:

- Gdzie mieszkają zwierzęta, o których jest mowa w piosence?

- Jakie zwierzeta mieszkają w miejskiej zagrodzie?

Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat wyglądu, zwyczajów i charakterystycznych odgłosów, które wydają wymienione w piosence zwierzęta.

- Określanie budowy, nastroju, melodii piosenki.

- Zaznaczanie klaśnieciem pierwszej miary taktu.

- Nauka refrenu na zasadzie echa muzycznego.

- Próby nucenia melodii piosenki mormorando, wspólnie z rodzicem.

 

2. Karta Pracy, cz.4 , str. 3


Rysowanie szlaczków po śladach, a potem- samodzielnie. Rysowanie po śladzie drogi kury do kurnika.

 

3. Słuchanie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej- Zaremby "Uparty kogut"

Wyjasnienie znaczenia słowa "uparty"

Rodzic pyta:

- Kogo nazywamy upartym?

- Czy zwierzęta też mogą być uparte?

- Czy znacie takie zwierzeta?

Dziecko słucha opowiadania Małgorzaty Strekowskiej- Zaremy "Uparty kogut"

 

Rodzina Ady i Olka wybrała się do cioci na wieś. Wszyscy byli zachwyceni celem podróży.

Tylko mama wydawała się trochę zakłopotana i lekko zaniepokojona.

Nie pamiętam, kiedy ostatnio byłam na wsi. Chyba bardzo dawno temu. Czy będą tam wszystkie wiejskie zwierzęta? wypytywała tatę.

Oczywiście, jak to w gospodarstwie. Będą krowy i cielęta. Świnie i prosięta. A zamiast koni i źrebiąt

dwa traktory. Traktorów chyba się nie obawiasz? spytał żartem tata. Mama tylko się uśmiechnęła.

Oczywiście. Nawet rogaty baran mnie nie wystraszy. Jestem super mamą.

Będą też kury, gęsi, kaczki, indyczki. Zgroza ciągnął tata żartobliwym tonem. Samochód wjechał na

podwórko. Ada i Olek pierwsi przywitali się z ciocią i wujkiem i natychmiast zaczęli się rozglądać za zwierzętami.

Lola ma szczeniaki! Mogę się z nimi pobawić? spytał Olek i już był przy kudłatej kundelce i czwórce jej szczeniąt. Ada nie mogła do niego dołączyć, ponieważ ma uczulenie na sierść. Wybrała się więc na spacer po podwórku.

Ko, ko, gę, gę, kwa, kwa witały ją kury i kurczęta, gęsi i gąsięta, kaczki i kaczęta. Ada z powagą odpowiadała im: „dzień dobry”, „witam państwa”, przybijemy piątkę?”.

Ojej, jaka piękna kózka! Ada usłyszała zachwycony głos mamy.

To koźlątko. Ma zaledwie kilka dni powiedział wujek.

Prześliczny maluszek stwierdziła z podziwem mama. Koźlątko nie poświęciło mamie uwagi, za to kury podniosły wielki krzyk na jej widok. Obgdakały ją z każdej strony... i sobie poszły. Został jedynie kogut. Wbił wzrok w barwną sukienkę mamy w duże czerwone koła i patrzył jak zauroczony.

Lubi czerwony kolor stwierdziła z zadowoleniem mama.

Hm, obawiam się, że wręcz przeciwnie powiedział tata. Kogut nastroszył pióra i nieprzyjaźnie zatrzepotał skrzydłami.

Nie przepada za czerwonym. Kiedyś wskoczył mi na głowę, bo byłam w czerwonym kapeluszu

powiedziała ciocia.

Ale to zdarzyło się tylko raz dodała uspokajająco. Po chwil i wszyscy z wyjątkiem mamy zapomnieli o kogucie. Uparte ptaszysko nie odstępowało jej na krok.

Idź sobie odpędzała go, jednak kolor czerwony na sukience przyciągał uparciucha jak magnes.

Nie bój się, mamo Ada dodała mamie otuchy.

Dam sobie radę. Mama bohatersko przeszła między kaczkami, kurami, minęła nawet gąsiora, ale gdy spojrzała za siebie, ponownie ogarnął ją niepokój. Kogut wciąż był tuż- tuż i wojowniczo stroszył pióra.

Bywa uparty jak oślątko westchnęła ciocia.

Wracaj do kurnika, uparciuchu.

No właśnie! powiedziała stanowczo mama

Obie, mama i ciocia, weszły do domu. Niezadowolony kogut grzebnął pazurem i wrócił do kurnika.Tymczasem tata z wujkiem założyli na głowy kapelusze z siatką na twarz i poszli zajrzeć do uli w sadzie. Ada unikała pszczół od czasu, gdy minionego lata została użądlona w stopę. Wolała przechadzać się pośród żółtych kaczuszek, które nie żądlą i są mięciutkie. Nawet nie zauważyła upływu czasu. Zbliżała się właśnie pora dojenia krów, więc ciocia poszła przygotować dojarki. Olek wciąż bawił się ze szczeniętami, a tata i wujek zapomnieli o wszystkim, tak bardzo zajęli się sprawdzaniem pszczelich uli. Znudzona mama postanowiła do nich dołączyć. Jednak żeby dotrzeć do furtki prowadzącej do sadu, musiałaby przejść obok kurnika. Co będzie, jeśli kogut ją zobaczy? Wolała tego uniknąć. Postanowiła przechytrzyć nieprzyjaznego ptaka i przedostać się do sadu przez płot. Jakież było zdziwienie Ady, gdy zobaczyła mamę wspinającą się na ogrodzenie. Pokonanie płotu, kiedy ma się na sobie odświętną sukienkę, nie jest łatwe, jednak mamie się to udało. Co prawda w rajstopach poleciało oczko, a sukienkę lekko rozdarła, ale kto by się tym przejmował.

Oczko ci ucieka, łap je! zażartował tata na widok żony.

To nic takiego. Wykiwałam koguta powiedziała szeptem, zadowolona z siebie mama.

Chwilę później Ada zobaczyła koguta, który bez trudu przefrunął nad płotem i wylądował w sadzie

 

Rozmowa nt. opowiadania:

- Czy mama Olka i Ady była wcześniej na wsi?

- Z kim bawił się Olek?

- Co robiła?

- Jaki ptak zaintresował się mama i dlaczego?

- Czym zajęli sie tata z wujkiem?

- Jak mama przechytrzyła koguta? Czy jej się to naprawde udało?

 

4. Zabawa "Jakie jest zwierzę"?

Rodzic pyta: Jaki (jaka) jest...?- podając nazwę zwierzęcia, a dziecko wymysla okreslenia.

Np. Jaka jest kura? (mała, głosna)

     Jaka jest krowa? (powolna, duża, spokojna) itp.

 

5. Karta pracy, cz. 4, str. 4-5

Nazywanie zwierząt, które grupa Ady zobaczyła na wsi w gospodarstwie agroturystycznym. Odszukiwanie zwierząt znajdujących się w pątlach na duzym obrazku.

6. Karta pracy, cz. 4, str. 6

Nasladowanie głosów zwierząt przedstawionych na zdjęciach. Otaczanie zieloną pętlą zwierząt, które mają dwie nogi, a czerwoną pętlą tych, które mają cztery nogi. Nazywanie zwierząt, które są w jednej petli i tych, ktore są w drugiej.

Rysowanie kotków według wzoru. Kolorowanie drugiego kotka, licząc od lewej strony.

 

 

 

 

TEMAT KOMPLEKSOWY: Wiosenne powroty (6.-9.04)

TEMAT: Powroty ptaków (9.04)

1. Śpiewanie piosenki "Wołanie wiosny".

https://www.youtube.com/watch?v=FEO3PhEDwgs

2. Rozwiązywanie zagadek o ptakach

Pióra biało-czarne,
buciki czerwone;
uciekają przed nim żabki,
bardzo przestraszone.
(bocian)

Wiosną do nas przyleciała
ta ptaszyna czarna, mała.
Murować się nie uczyła,
ale gniazdko ulepiła.
(jaskółka)

Już po lesie kuka,
gniazdka sobie szuka.
Jak znajdzie, podrzuca jaja,
niech inni je wygrzewają.
(kukułka)

Śpiewa wysoko
piosenki do słonka,
głos ma podobny
do drżenia dzwonka.
(skowronek)

3. Film edukacyjny "Migracja ptaków"- przypomnienie informacji nt. odlotów i przylotów ptaków

https://www.youtube.com/watch?v=2hGOhuWYDTk

4. Rozmowa na temat: Co robią ptaki po powrocie?
Rodzic pyta:
− Co robią ptaki, gdy powrócą do kraju?
− Przypomnij, na przykładzie wilgi, co się dalej dzieje, gdy ptaki zbudują gniazdo.
− Czy wszystkie ptaki budują gniazda?

5. Karta pracy, cz. 3, s. 67
Oglądanie zdjęć. Dotykanie ich i mówienie nazw ptaków. Kończenie podanego rytmu – naklejanie
odpowiednich zdjęć ptaków, odszukanych wśród naklejek. Łączenie pierwszych
głosek z nazw obrazków. Podawanie nazwy ptaka, która powstała.

6. Karta pracy, cz. 3, s. 68
Czytanie z rodzicem (lub samodzielnie) nazw ptaków z pierwszego rzędu. Odszukanie w drugim
i w trzecim rzędzie takich samych wyrazów. Kolorowanie ich tak samo jak tych we wzorze.

7. Karta pracy, cz. 3, s. 69
Rysowanie po śladach linii – od zdjęć dorosłych ptaków do ich potomstwa. Nazywanie
ptaków. Oglądanie piór wybranych ptaków – bociana, wilgi, kukułki, czajki.

8. Ćwiczenia słuchu fonematycznego – Co to za ptak?
Rodzic podaje głoski, a dziecko wymyśla nazwy ptaków rozpoczynające się tymi głoskami. Np.
a – albatros; b – bocian; d – dudek; g – gawron; j – jemiołuszka; k – kukułka; m – mewa;
o – orzeł; p – pliszka; r – raniuszek; s – sowa; w – wrona.

9. Karta pracy, cz. 3, s. 70–71
Liczenie żab. Wskazywanie dwóch takich samych par żab. Kolorowanie ich.
Wyklaskiwanie podanego rytmu i powtarzanie tekstu za rodzicem.

Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie.

 

TEMAT: Wołanie wiosny (8.04- czwatek)

1. Karta pracy, cz. 3, s. 65

Wskazywanie na rysunkach: słowika, wróbla, jaskółki, bociana. Kolorowanie rysunków ptaków, które powracają do Polski wiosną. Nazywanie ptaków przedstawionych na zdjęciach. Rysowanie po śladach ramek zdjęć.

2. Ćwiczenia separacji ruchów

Separacja ruchów polega na wprowadzeniu wybranej części ciała w ruch, w sposób niezależny od ruchów innych części ciała.

• Niezależność ruchów rąk tułowia:

- prawa ręka poziomo w bok, lewa – pionowo w górę,

- prawa ręka poziomo w przód, lewa – pionowo w górę,

- prawa ręka poziomo w przód, lewa – pod kątem w górę,

- prawa ręka pod kątem w górę, lewa – pod kątem w dół.

• Rozdzielanie ruchów dłoni i palców:

- zaciskanie prawej dłoni przy jednoczesnym rozchylaniu lewej,

- uderzanie czubkami palców obydwu dłoni o blat stołu, na zmianę: wewnętrzną stroną dłoni i zewnętrzną stroną dłoni.

• Rozdzielanie ruchów palców:

- zaciśnięcie pięści wokół kciuka,

- unoszenie po jednym placu dłoni opartej palcami o stół. 

3. Słuchanie piosenki "Wołanie wiosny". Nauka zwrotek metodą ze słuchu.

https://www.youtube.com/watch?v=FEO3PhEDwgs

4. Praca plastyczna "Wesoła wilga"

Dla dziecka: wyprawka, karta 18, klej, nożyczki, kredki.

• Wycinanie z karty rysunku wilgi.

• Kolorowanie rysunku według wzoru (fotografia).

• Nacinanie obrazka w zaznaczonych miejscach i składanie go według instrukcji.

• Sklejanie głowy.

• Porządkowanie miejsc pracy.

5. Karta pracy, cz. 3, s. 66.

Łączenie fragmentów obrazków z dołu karty z odpowiednimi pustymi miejscami na dużym obrazku.

 

 

 

TEMAT: Zadania o ptakach (7.04- środa)

1. Zabawa twórcza – "Ptaki z figur"

Klocki w kształcie figur geometrycznych (lub figury geometryczne powicinane z kartki) dla dziecka

Dzieci układają z klocków w kształcie figur geometrycznych wymyślone przez siebie ptaki. Przeliczają, ile klocków z kształcie danych figur zostało użytych.

2. Karta pracy, cz. 3, s. 63.

Opowiadanie historyjki o wildze. Rysowanie po śladzie drogi kukułki do gniazda wilgi. Odpowiadanie na pytanie o gniazdo kukułki.

3. Rozwiązywanie zadań tekstowych metodą symulacji.

Dziesięć klocków (liczmanów) dla dziecka.

Dziecko dostaje klocki (lub inne liczmany). Siedzi na dywanie. Rodzic podaje zadania, a dziecko stara się je rozwiązać, dokładając klocki lub je odkładając

A) Na drzewie siedziało 7 wróbli. (Dziecko układa przed sobą 7 klocków). Potem przyleciały jeszcze 3 wróble. (Dziecko dokłada jeszcze trzy klocki). Ile wróbli siedzi teraz na drzewie?

Dziecko układa działanie: 7 + 3 = 10 i odpowiada na pytanie.

B) Na drzewie było 8 gołębi. (Dziecko układa przed sobą 8 klocków). Przejeżdżający samochód wystraszył je i wszystkie odleciały. (Odsuwa 8 klocków). Ile gołębi pozostało na drzewie?

Dziecko układa działanie: 8 – 8 = 0 i odpowiada na pytanie

C) Rodzic może wymyślać kolejne zadania. W ten sposób dziecko rozwiązuje podobne zadania

4.  Sześciolatki:

Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 56–57.

Zapisywanie obliczeń do sytuacji przedstawionych na obrazkach. Czytanie zadań. Wykonywanie do nich ilustracji i zapisywanie obliczeń.

Pięciolatki:

Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 65.

Kolorowanie jajek.

5. Słuchanie piosenki "Wołanie wiosny" (sł. i muz. Krystyna Gowik). Rozmowa na temat tekstu piosenki

https://www.youtube.com/watch?v=FEO3PhEDwgs

1. Dzisiaj w drodze do przedszkola już zielone były pola,

a bociany klekotały, bo na łąkę przyleciały.

     Ref.: Zielona wiosenka nas woła,

     zielona panienka wesoła.

     W oczy świeci nam złotym słońcem

     i rozrzuca kwiaty pachnące. (2x)

2. Na gałązkach pierwsze pąki, a na pąkach pierwsze bąki.

Żabki skaczą, a skowronek śpiewa jak srebrzysty dzwonek.

     Ref.: Zielona wiosenka…

3. Na spacerze zobaczymy, czy już nigdzie nie ma zimy.

Teraz wiosna rządzić będzie, z czego bardzo się cieszymy!

     Ref.: Zielona wiosenka…

Rodzic zadaje pytania dotyczące tekstu piosenki:

− O jakiej porze roku jest ta piosenka?

- Po czym poznajemy, że nastaje wiosna?

− Gdzie przyleciały bociany? Co robiły?

Nauka refrenu piosenki metodą ze słuchu.

6. Karta pracy, cz. 3, s. 64.

Kolorowanie rysunku czajki według wzoru. Czytanie z rodzicem (lub samodzielnie) nazw części ciała czajki. Rysowanie jajek w każdym polu tak, żeby wszędzie było ich po dziesięć.

 

TEMAT: Gdzie budować gniazdo? (6.04- wtorek)

1. Słuchanie opowiadania Hanny Zdzitowieckiej "Gdzie budować gniazdo?"


– Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkanie dla dzieci – powiedział dzięcioł.

– Kto to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca – oburzył się skowronek.

– O, nie! Gniazdko powinno być usłane na ziemi, w bruździe, pomiędzy zielonym, młodym zbożem. Tu dzieci znajdą od razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu…

– Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny, pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory – świergotała jaskółka.

– Sit, sit – powiedział cichutko remiz. – Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w dziupli? Na ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie? O, nie! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wiaterek buja nim jak kołyską...

– Ćwirk! Nie rozumiem waszych kłótni – zaćwierkał stary wróbel. – Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli, tamtemu w bruździe łatwo szukać ukrytych w ziemi owadów. Ba, są nawet ptaki budujące gniazda tylko w norkach, w ziemi albo wprost na wodzie… Ja tam nie jestem wybredny w wyborze miejsca na gniazdo. Miałem już ich wiele w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie – pod rynną, trzecie... hm... trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte – szpakom. Owszem, dobrze się czułem w ich budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dość niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam kątem u bociana. W gałęziach, które poznosił na gniazdo, miejsca mam dosyć, a oboje bocianostwo nie żałują mi tego kącika.

Rozmowa na temat opowiadania:

− Które ptaki rozmawiały o gniazdach?

− Jakie gniazdo zachwalał dzięcioł, a jakie skowronek?

− Jakie gniazdo zachwalała jaskółka, a jakie remiz?

− Co powiedział wróbel na temat gniazd?

− Z czego ptaki robią gniazda?

2. Karta pracy, cz. 3, s. 62

Słuchanie nazw ptaków, oglądanie ich gniazd. Określanie różnic i podobieństw między gniazdami. Kończenie rysowania bocianów według wzoru.

3. Oglądanie zdjęcia bociana

https://ocdn.eu/pulscms-transforms/1/WL6k9kpTURBXy8wZTliZTEyOWFhNWRkYmRjYzNmOTFkOTAxNDUzYmUwMS5qcGeTlQMAOc0D6M0CNJMFzQMUzQG8kwmmNWQ5ZTRmBoGhMAE/bocian.jpg

Podanie jego nazwy, dzielenie jej na sylaby, głoskowanie wyrazu bocian: określanie pierwszej głoski i ostatniej głoski

• Określanie cech ptasich na podstawie bociana (dziób, skrzydła, ciało pokryte piórami, fruwa, ma ogon itp.).

• Naśladowanie głosu bociana.

Zabawa ruchowa "Jestem bocianem".

Dziecko naśladuje ruchem i głosem bociana, o którym opowiada rodzic.

- Bocian chodzi powoli po łące, czasem dotknie czegoś dziobem. Następnie zatrzymuje się, staje na jednej nodze i wypatruje. Czatując, czasem porusza dziobem, piórami, zaklekoce głośno. Myśli: „Nie ma nic smacznego, są tylko żaby, a jednak lepszy rydz niż nic” i łapie żaby. Potem odlatuje do swojego starego gniazda, które ma od lat.

Słuchanie wiadomości na temat bociana.

Bocian biały zamieszkuje tereny trawiaste, stepy, sawanny, tereny uprawne blisko zbiorników wodnych, bagienne, wilgotne lub okresowo zalewane łąki i pastwiska, okolice jezior i laguny. Lubi rozproszone drzewa, na których może gniazdować lub nocować. Występuje głównie na nizinach, rzadko na wyżynach. Bocian unika terenów zimnych, o częstych opadach atmosferycznych, obszarów wysoko położonych i o gęstej roślinności. W przeciwieństwie do bociana czarnego, nie unika siedzib ludzkich i często gnieździ się 110 nawet w środku wsi lub w małych miastach. Bocian ma upierzenie białe, z wyjątkiem czarnych lotek i ogona. Nogi i dziób są czerwone. Szyję ma długą, w locie wyciągniętą do przodu. Młode ptaki mają czarny dziób. Pisklęta są pokryte białym, gęstym puchem. Bociany zakładają duże, koliste gniazda z warstwowo ułożonych gałęzi, poprzetykanych skośnie witkami. Wyściółka jest dość obfita – ze słomy, torfu, niekiedy z dodatkiem papieru i szmat. Umiejscowione są one zwykle na drzewie, w bezpośredniej bliskości siedzib ludzkich, lub na różnych budowlach (na dachu budynku mieszkalnego lub gospodarczego, w ruinach wysokich budynków, na nieczynnych kominach fabrycznych, pylonach, słupach telegraficznych, stogach). Bocian składa jaja pod koniec kwietnia (od 1 do 7). Jest ptakiem mięsożernym. Żywi się owadami, głównie pasikonikami i chrząszczami, ale również jaszczurkami, wężami, pisklętami i małymi zającami. W latach obfitujących w myszy i norniki zjada prawie wyłącznie te gryzonie, przez co jest ptakiem pożytecznym z punktu widzenia rolników.

4. Odkrywanie litery j: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej

- Wyodrębnianie wyrazu podstawowego – jajka

Analiza i synteza słuchowa słowa jajka. Dziecko dzieli słowo jajka na sylaby i na głoski. Liczą sylaby i głoski w słowie jajka. Wymienia inne słowa, w których głoska j jest na początku (jagody, jogurt, jodła…), na końcu (kij, maj, tramwaj…) oraz w środku (bajka, fajka, lejek…).

- Budowanie schematu słowa jajka. Białe kartoniki dla dziecka.

Dziecko układa tyle kartoników, ile sylab słyszy w słowie jajka. Rozsuwa kartoniki, wymawiając głośno sylaby. Następnie układa tyle kartoników, z ilu głosek składa się słowo; wymawia głośno głoski, dotykając kartoników.

Sześciolatki:

Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 52–55.

• Nazywanie zdjęć.

• Dzielenie nazw zdjęć na głoski.

• Zaznaczanie na niebiesko liter j, J w wyrazach.

• Czytanie sylab, wyrazów i tekstu.

• Rozwiązywanie krzyżówki.

• Czytanie nazw ptaków. Kolorowanie wyrazów – nazw ptaków znanych dzieciom.

• Czytanie wyrazów powstałych z połączenia sylab.

• Wodzenie palcem po literze j – małej i wielkiej, pisanej. Pisanie liter j, J po śladach, a potem – samodzielnie.

Pięciolatki:

Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 64.

• Opisywanie, co przedstawia obrazek.

• Określanie pierwszych głosek w słowie jajka i nazwach rysunków. •

Rysowanie po śladach rysunków.

• Kolorowanie wybranych rysunków.

• Zaznaczanie liter j, J w wyrazach.

 

 

TEMAT KOMPLEKSOWY: WIELKANOC (29.03-2.04)

TEMAT: Śmigus-dyngus (2.04.- PIĄTEK)

1. Karta pracy, cz. 3, s. 78

Rysowanie po śladach, bez odrywania kredki od kartki. Kolorowanie rysunku jajek.

2. Słuchanie wiersza Władysława Broniewskiego Śmigus


Śmigus! Dyngus! Na uciechę

z kubła wodę lej ze śmiechem!

Jak nie kubła, to ze dzbana,

śmigus-dyngus dziś od rana!

 

Staropolski to obyczaj,

żebyś wiedział i nie krzyczał,

gdy w Wielkanoc, w drugie święto,

będziesz kurtkę miała zmokniętą

 

Rozmowa na temat wiersza:

− Co to jest śmigus-dyngus?

− Co to znaczy staropolski obyczaj?

− Kiedy obchodzi się śmigus-dyngus?

 

3. Karta pracy, cz. 3, s. 79

Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie. Ozdabianie rysunków jajek według wzoru (rytmu) z poprzedniej karty.

4. Karta pracy, cz. 3, s. 80.

Rysowanie pisanki po śladzie. Rysowanie po śladach rysunków spirali.

5. Film edukacyjny utrwalajacy informację na temat Wielkanocy

https://www.youtube.com/watch?v=giRwxyKTXcg&t=40s 

6. Śpiewanie piosenki "Koszyczek dobrych życzeń"

https://www.youtube.com/watch?v=7TZOcP5tKhY

 

TEMAT: Jajeczko (1.04.- CZWARTEK)

1. Nauka II i III zwrotki piosenki "Koszyczek dobrych życzeń", metodą ze słuchu

https://www.youtube.com/watch?v=7TZOcP5tKhY

2.  Karta pracy, cz. 3, s. 76.

Oglądanie obrazka koszyczka wielkanocnego. Zaznaczanie kolejności jego przygotowania kropkami (5-latek) lub liczbami (6-latek). Kończenie ozdabianie jajka według wzoru.

3. Ćwiczenie dykcji – "Jaka to piosenka?"

Rodzic na sylabie la nuci dziecku fragmenty piosenek, które dziecko zna. Dzieci starają się je rozpoznać. Następnie powtarzają je na sylabach proponowanych przez rodzica, np. bla, plum, tru.

4.  Zabawa badawcza – "Poznajemy budowę jajka".

Jajka: kurze: https://a.allegroimg.com/original/1e0293/1970ec2f45a897d8654e1615e582

przepiórcze: https://2.bp.blogspot.com/-G7GKnYdK4ig/VV3-M6MEDWI/AAAAAAAACPY/kmvBsCn5RWU/s1600/na%2Bbloga%2B1.JPG

strusie: http://static.prsa.pl/images/8d9d7d24-111a-4c64-b9e1-43121676e97e.jpg 

Porównanie jajka kurzego, przepiórczego i strusiego: https://trocheinnacukierniahome.files.wordpress.com/2020/08/jajo_9732.jpg?w=600

Do zabawy potrzebne będą równuież dwa kurze jajka – z tym, że jedno jest ugotowane, a drugie – surowe.

Dziecko ogląda zdjęcia jajek, porównują ich wielkość i kolorystykę, wypowiadają się na temat ich kształtu; podaje przykłady zwierząt, które wykluwają się z jajek. Rodzic pokazuje dzieciom dwa jednakowe jajka. Prosi, aby się zastanowiły, po czym można poznać, że jedno z nich jest surowe, a drugie gotowane. Dziecko podaje swoje propozycje. Następnie rodzic wprawia w ruch obrotowy oba jajka. Dzieci obserwują ich ruchy i określają, które z nich kręci się szybciej. Rozbijają jajko i sprawdzają, czy miały rację. Jajko surowe obraca się tylko przez chwilę, a potem się zatrzymuje. Powodem jest jego płynny środek, który porusza się wewnątrz skorupki w różne strony, co hamuje szybkie poruszanie się jajka. Dziecko ogląda zawartość rozbitego jajka; nazywa poszczególne części składowe: skorupka, białko, żółtko.Rodzic zwraca uwagę na zarodek i wyjaśnia dziecku, że kurczątka wykluwają się z jajek, w których są zarodki. 

5.  Zabawa badawcza – "Jajka i woda"

Jajka surowe, jajka ugotowane, szklane naczynia, sól, łyżka.

Dziecko bada zachowanie w wodzie jajka surowego i jajka ugotowanego – wkłada je kolejno do przezroczystego naczynia z wodą. Obserwuje ich zachowanie.

Do wody w przezroczystym naczyniu wkłada surowe jajko i dosypują stopniowo sól (około 10–12 łyżek soli). Obserwuje, co dzieje się z jajkiem.

6. Poznanie ciekawostek na temat pisanek.

Pliki do pobrania